برون سپاری خدمات IT
برونسپاری یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش هزینههای خدمات مورد نیاز در یک مجموعه است. برون سپاری خدمات IT هم یکی از این نوع خدمات به شمار میرود. این نوع برون سپاری به نوبه خود دارای انواع مختلفی است و از مزایای فراوانی بهرهمند است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
برون سپاری خدمات IT یعنی چی؟
برونسپاری خدمات آی تی؛ به معنای استفاده از ارائهدهندههای خدمات خارجی برای تحقق بخشیدن به عملکردهای IT مورد نیاز یک سازمان یا شغل است. ارائه دهندگان خدمات برون سپاری فناوری اطلاعات میتوانند مسئولیت تمام خدمات مورد نیاز و پشتیبانی کامل را به عهده بگیرند؛ که این سرویس مدیریت کامل نامیده میشود و یا آنها میتوانند بخشی از خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.
انواع برون سپاری خدمات IT
برون سپاری به دو نوع داخلی یا خارجی تقسیم میشود. شما قادرید با توجه به نیاز، یکی از شرکتهای ارائهدهنده این نوع خدمات را برای برونسپاری کارهای خود انتخاب کنید. این شرکتها حتی میتوانند خارج از مرزهای کشور باشند. اما با توجه به اهمیت امنیت، بهویژه درخصوص مسائل آیتی توصیه میشود از شرکتهای داخلی برای این امر استفاده شود؛ که امکان سوء استفاده را کاهش داده و قابل پیگیری و ارتباط سریعتر هستند.
کدام سرویس های IT برون سپاری میشوند؟
توسعه برنامه، نرمافزار توسعه وب، هاستینگ پشتیبانی، پشتیبانی فنی توسعه، مدیریت پایگاه داده از راهدور، نصب سختافزار، نرمافزار و پشتیبانی شبکه، امنیت شبکه (بهطورکلی خدمات شبکه)؛ مهمترین خدمات و مشاغلی هستند که امکان برونسپاری آنها وجود دارد. این امر شرکتها را قادر میسازد تا هزینهها را کاهش دهند، بهرهوری را افزایش دهند و از تخصص و تجربه بیرون از مجموعه خود استفاده کنند.
برون سپاری امنیت شبکه
نصب و راهاندازی شبکه، اجرای شبکه، طراحی شبکه و سپس امنیت و پشتیبانی شبکه؛ از مواردی است که میتوان با برونسپاری علاوه بر بهرهبردن خدمات و تخصص مجموعههای ارائهدهنده؛ برای مجموعههای کوچک هزینههای استخدام نیروهای مقیم در ردیفهای شغلی چون متخصص شبکههای کامپیوتری و پشتیبان شبکه را کاهش داد.
انواع خدمات امنیت شبکه با قابلیت برون سپاری
خدمات امنیت شبکه چه از نوع فیزیکی، اداری و نرمافزاری امکان برونسپاری را دارند؛ که شامل مواردی چون امنیت ایمیل؛ امنیت وب؛ حفاظت از دادهها؛ آنتی ویروس؛ فایروال؛ دسترسی کاربران؛ نصب و بهروز رسانی نرمافزارهای امنیت شبکه و مانیتورینگ شبکه؛ ویپیان و … و زیرمجموعه خدمات مختلف در حیطه امنیت شبکه به شمار میروند. این خدمات توسط شرکتهای داخلی ارائه میشوند و امکان برونسپاری به آنها وجود دارد.
فاکتورهای مهمی که در هنگام برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات باید در نظر بگیرند؟
یک کسبوکار میتواند کارمندانی در بخش فناوری اطلاعات را استخدام کند یا از خدمات بیرون از مجموعه برخوردار شود. شرکتهای بزرگ تمایل دارند که کارمندانی را برای اداره خدمات IT خود استخدام کنند. اما برای شرکتهای کوچک و متوسط، برونسپاری خدمات انفورماتیک ارزانتر است. قبل از آنکه یک نهاد، مجموعهای را برای برونسپاری انتخاب کند، باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرد:
تخصص و تجربه شرکت مورد نظر برای برون سپاری
در نظر گرفتن تجربه و مهارت شرکت ارائه دهنده خدمات برونسپاری ضروری است. آیا کارمندان از مهارت، دانش و تخصص مناسبی برخوردار هستند؟ این تیم انتخابی، باید متشکل از متخصصان فناوری اطلاعات باشد که مجوز ارائه این خدمات را دارند. از این رو همکاری با شرکتهای آماتور در زمینه IT را بهتر است فراموش کنید.
تجهیزات و پشتیبانی
علاوه بر این، شرکتی که شما انتخاب میکنید باید قادر به ارائه خدمات پشتیبان و بازیابی اطلاعات باشد. به طور کلی، شرکت باید بتواند هر گونه مشکلی را در مورد شبکهها و رایانههای شما حل کند. اگر شرکتی را استخدام کردهاید که نمیتواند خدمات پشتیبانی کامل IT ارائه دهد، مجبور خواهید بود یک مجموعه دیگر را با هزینه اضافی استخدام کنید.
رعایت اصل امانت داری
محرمانه بودن و امنیت اطلاعات یک مجموعه و مشتریان آن امری بسیار مهم و حیاتی است. درحقیقت بهدلیل ماهیت کار، تیمهای ارائهدهنده خدمات پشتیبانی باید از مجوزهای لازم برخوردار بوده و به اصل امانتداری متعهد باشند. پیش از شروع همکاری هم میتوانید محدود کردن با میزان اطلاعاتی که میتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند، امنیت خود را تضمین کنید.
مزایای برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات
برون سپاری خدمات IT شما چندین مزیت دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:
کاهش هزینه
زیرساختهای قدیمی و نیاز به کارکنان مقیم در یک نهاد یا شرکت، دو محرک و عامل رشد هزینههای خدمات آیتی هستند. برای کاستن از هزینه میتوان بسیاری از کارها و ردیفهای شغلی چون متخصص شبکههای کامپیوتری، پشتیبان شبکه و … را برونسپاری کرد. این امر بهویژه برای استارت آپها یا مشاغل کوچک که امکان استخدام نیرو به شکل گسترده را ندارند در کاستن از هزینه بسیار مفید است.
افزایش بهره وری درون سازمانی و پیشرفت
با برونسپاری خدمات آیتی به تیمهای متخصص نیاز به صرف هزینه برای آموزش نیروهای داخل مجموعه یا تمرکز مدیران بر این مسائل نیست؛ و به همین دلیل بهرهوری درون سازمانی و تمرکز افزایش خواهد یافت. همچنین با استفاده از تجربه ارائه دهندگان این نوع خدمات که دارای فاکتورهای لازم باشند، مجموعهها سریعتر در روند رشد و پیشرفت قرار میگیرند.
سپردن کار به کاردان
همچنین بسیاری از مجموعهها در حیطه آی تی فعال نیستند، ولی به اینگونه خدمات برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارند. با بهرهگیری از خدمات برون سپاری IT به راحتی این نقطه ضعف قابل پوشش خواهد بود.
پشتیبانی خدمات IT به چه معناست؟
درحال حاضر شرکتها و کسبوکارهای بسیاری در زمینههای گوناگون تاسیس شدهاند؛ و اهداف اقتصادی گوناگونی را از فروش کالاها و یا ارائه خدمات پیگیری میکنند. در سالهای اخیر، بهعلت پیشرفت تکنولوژی و بیشتر شدن ضریب نفوذ اینترنت در لایههای گوناگون جامعه؛ شرکتها، سازمانها، و کسبوکارهای مختلف هم در بهرهمندی از تکنولوژیهای روز بینصیب نیستند؛ و با اجرای شبکههای کامپیوتری در سازمان خود، قدمی برای تثبیت و ارتقای برند خود در بازار برمیدارند.
همانگونه که اشاره شد، شرکتها برای بیشتر کردن راندمان خدمات و رضایتمندی کاربران خود، میبایست از تکنولوژیهای روز استفاده نمایند. ولی خیلی از این شرکتها، زمان و تخصص لازم برای پیادهکردن شبکههای کامپیوتری در سازمان خود ندارند؛ بههمین علت بدون اینکه از شرایط و مزایای برونسپاری پشتیبانی خدمات IT اطلاعی بگیرند، اقدام به استخدام کارشناس شبکه مینمایند. دربرخی موارد مدیران شرکتها تمایل دارند پروژه راهاندازی و پشتیبانی شبکه خود را به یک متخصص شبکه پیمانکار واگذار نمایند؛ و مسئولیت حفظ شبکه را به وی بسپارند.
عدم استفاده از برونسپاری خدمات IT و استخدام متخصص شبکه بهوسیله مدیران؛ بهطور معمول شبکه سازمان را وابسته به یک شخص خواهد کرد؛ و در خیلی از مواقع سازمان را درگیر اشکالات و چالشهای به خصوصی میکند. حقوق و دستمزد زیاد، مرخصیهای زیاد و نداشتن حرفه و تجربه لازم؛ از جمله عللی میباشند که باعث میشود مسئله برونسپاری شبکه در این شرایط مطرح گردد. شرکتها ازطریق برونسپاري IT میتوانند کارهای تخصصی راهاندازی تا پشتیبانی شبکه را به تیم متخصص و باتجربه بسپارند؛ تا علاوه بر کمشدن هزینهها، از خدمات شبکه با کیفیت مناسب در راستای حضور پر رنگ در بازار بهرهمند شوند.
به چه دلیلی برون سپاری شبکه انجام می دهند؟
در این بخش به علتهای مختلف برای برونسپاری نگهداری شبکه سازمانها اشاره خواهیم کرد:
- نداشتن منابع در سازمان را میتوان نخستین و اصلیترین دلیل برای برونسپاری IT محسوب کرد. فقدان نیروی انسانی حرفهای، نداشتن دانش لازم در تامین تجهیزات شبکه و عدم زمان لازم برای انجام امور شبکه؛ سبب استقبال برونسپاری پشتیبانی خدمات IT شده است.
- شرکتها و استارتاپهایی که به صرفهجویی و کمکردن هزینههای سازمان میاندیشند؛ با انواع روشهای برونسپاری تلاش میکنند هزینههای بالاسری سازمان خود را کم کند.
- مدیران سازمانها با برونسپاری خدمات IT میخواهند روی خدمات اصلی خود تمرکز داشته باشند؛ و از پرداختن به اموری که در آن دانش و تجربهای ندارند اجتناب نمایند.
- خیلی از سازمانها در حیطههای غیر مربوط با حوزه کامپیوتر کار میکنند و ضعف بسیاری در قسمت شبکههای کامپیوتری دارند. پس با برونسپاری شبکه تلاش میکنند این ضعف را از بین ببرند و به نقطه قوت سازمان خود تبدیل شوند.
- شرکتهای تازه تاسیس بسیاری هستند که آشنایی ویژهای با امور غیر مربوط (مثل شبکههای کامپیوتری) با خدمات اصلی خود ندارند؛ و با برونسپاری خدمات IT تلاش میکنند با نحوه اجرای این خدمات بیشتر آشنا شوند.
- خدماتی مثل کابلکشی شبکه، راهاندازی دوربین مداربسته وغیره؛ از جمله اموری هستند که سازمانها احتیاجی به استخدام طولانی مدت و تماموقت پسیو کار شبکه ندارند؛ و پروژه خود را با برونسپاری outsourcing به پایان میرسانند.
سخن پایانی: مایسا با توجه به این نیاز ضروری؛ اقدام به ارائه خدمات کرده و نیازهای شما برای برونسپاری مطمئن را برآورده خواهد کرد. در صورت داشتن هرگونه سوال، کارشناسان ما راهنماییهای لازم را ارائه خواهند داد. کافی است به بخش تماس با ما مراجعه کنید و با یکی از راههای ارتباطی درج شده؛ سوالاتی که در ذهن دارید را با ما در میان بگذارید.